De klasleerkracht als spilfiguur van de zorg
Op onze school streven we naar een aangenaam, veilig en warm leer- en leefklimaat. Om onze leerlingen te begeleiden doorheen hun schoolloopbaan werken we zoveel mogelijk preventief. Leerkrachten proberen problemen te voorkomen. Ze versterken wat goed gaat om te kunnen werken aan wat minder goed gaat. Goede zorg start met goed onderwijs, de leerkracht is de spilfiguur van de zorg.
Dergelijke aanpak zorgt ervoor dat de leerlingen zich goed voelen op school en betrokken zijn bij het klasgebeuren.
Zorg besteden betekent niet alleen de nodige ondersteuning geven, maar evenzeer een vertrouwensvolle relatie opbouwen. Kindgesprekken en zelfevaluaties op regelmatige basis dragen hier ook toe bij.
Groeikansen op maat
Om elke leerling optimale groeikansen te geven, plaatsen we zijn onderwijsbehoeften centraal.
Door leersituaties uit te bouwen die leerrijk en sterk uitdagend zijn en aangepast aan het niveau van het kind, wordt de ontwikkeling van alle leerlingen gestimuleerd. Onze leerkrachten geloven in de groeikansen van al onze leerlingen. Hiervoor zetten we sterk in op het sporenbeleid. Dit is een methode om binnen de klas te differentiëren. Leerlingen kunnen zelfstandig op hun niveau ontwikkelen. Hierbij krijgen ze de kans om hun leerproces in eigen handen te nemen.